Komiksová recenze: Bleach 2: Goodbye Parakeet, Goodnite My Sista

Duchařská manga Bleach se v japonské domovině vyšplhala mezi nejprodávanější komiksy, zamířila do světa, kde si odfajfkla úspěchy na velkých trzích, a nyní se v oficiální podobě pokouší rozkoukat také na českém rybníce. V porovnání nákladů spíše rybníčku. Vlastně umyvadlu.

Patrně se mi budete dívat na kalhoty, k tomu vám rád poskytnu vysvětlení. Úkolem krejčímu došel materiál. A taktéž předpokládám, že zrakem spočinete na nadpisu s hovorovou angličtinou. Komiksový kreslíř a scenárista Tite Kubo našel stejně jako spousta mladých Japonců zalíbení v západní kultuře, takže mu implementování cizích slovíček připadá stylové. A protože se tuzemské vydavatelství Crew snaží japonské komiksy lokalizovat v takovém provedení, abychom je mohli vnímat stejně jako v zemi vycházejícího slunce, je ponechán nejen způsob čtení zprava doleva, ale taktéž názvy kapitol zůstávají v onom exotičtějším znění. To jen tak na okraj.

Bleach spadá jako u nás již vycházející tituly Naruto a Zápisník smrti do ranku shonen mangy, neboli komiksů, které primárně cílí na teenagerské příslušníky mužského pohlaví. Hlavní role v nich většinou obsazují kluci, jejichž programovou náplní bývají krom školní docházky zběsilé boje se vším možným a zábavné špičkování s kámoši a kámoškami. Ičigo Kurosaki patří k typickým představitelům. Je mu patnáct let, má kapku vznětlivější povahu, chodí na střední školu, holky se kolem něj začínají promenádovat. A taky z neznámého důvodu vidí duchy, což ho ale nijak nelimituje. Vlastně má díky tomu možnost dělat Sběrače duší, ochránce, který odesílá hodné duchy do Soul Society a zlé likviduje.

Jak se ukázalo v prvním díle, Ičigo kývnul na nabídku dlouholeté Sběračky Rukii, a tak se zapojil do komplikovaného světa astrálních bytostí, což obnáší mnoho rizik a morálních dilemat. Se základními pravidly místního prostředí se Ičigo již zlehka seznámil, tudíž si tentokrát ozkouší další praktické triky a možnosti, kterými jako svého druhu specializovaná úderná jednotka disponuje. V černém kimonu a s katanou o velikosti průměrně vzrostlé jabloně se vypořádá s novými monstry, spolkne špatnou pilulku, ochrání tajemného papouška a setká se s mužem, který mlátí potvoráky telegrafními sloupy.

I druhý svazek Goodbye Parakeet, Goodnite My Sista se ale dá považovat za startovní seznamovačku, kde se teprve připravují pozice na již velkolepější a plynuleji vyprávěné události. Prozatím se nabízí jednotlivé akční scény, které se poněkud křečovitě mění s představováním postav a přisprostlými vtípky, v nichž figurují bohatě vyplněné uniformy mladých školaček. Jistá neukotvenost je celkem pochopitelná. V době vzniku čtyřiadvacetiletý Tite Kubo si teprve oťukával terén a budoval charaktery a pravidla, s nimiž bude pracovat následující roky.

Původně prý předpokládal, že Bleach nebude vytvářet déle jak pět let. V současnosti už oblíbenou řadu píše a kreslí let jedenáct. Těžko říct, zdali se domácí vydání postupně prokouše až k aktuálním číslům, ale snad se najde dostatečně množství čtenářů, kteří by ocenili poličku zaplněnou masivní sérií v českém jazyce. Navíc je právě u velkolepých ság (Bleach má aktuálně 55 knih, Naruto 61) krásné porovnávat změny, jakými prošli hlavní postavy i samotný autor.

Bleach 2: Goodbye Parakeet, Goodnite My Sista

Scénář: Tite Kubo

Kresba: Tite Kubo